5.8.2016
Kategorie: Motivace, Nezařazené, Zajímavosti

Tipy pro 10K závod

O zajímavé tipy se s námi podělí americká závodnice na delší tratě Molly Huddle, které se naposledy 10. července 2016 podařilo jako první američance umístit na prvním místě v závodě na 5000 metrů časem 15:05 a zároveň v závodě na 10 000 metrů časem 31:42. Závody proběhly v rámci akce United States Olympic Trials (track and field), v rámci nichž se vybírají atleti pro reprezentaci na olympijských hrách v Rio de Janeiro 2016.

Závody probíhají na dráze, čemuž odpovídají i její doporučení.

molly huddle

Rozdělte si vzdálenost do menších celků

Závod na 10 kilometrů znamená cca 25 kol. Dokonce i pokud běžíte po silnici je někdy těžké se soustředit na celých 10 kilometrů. Zkuste si v mysli tuto vzdálenost rozdělit např. na dva 5-ti kilometrové úseky. Pokud myslíte pouze na celou vzdálenost, může se vám stát, že se začnete cítit špatně a pocítíte beznaděj.

Stanovte si průběžné cíle v závodu

Když vám běh v 10K závodě nepůjde moc dobře a Molly Huddle s tímto naštěstí nemá moc zkušeností, její myšlení se mění a nastavuje si tzv. průběžné cíle. Například si můžete říct, že nikoho nenecháte, aby vás předběhl. Nebo držíte své tempo a snažíte se v jednotlivých kolech ušetřit 10 sekund času oproti předchozímu kolu.

A jaká je odměna této drsnější motivace? Pomáhá vám to trénovat vaši úroveň houževnatosti a vytrvalosti, což poznáte na výsledcích závodu. Jednoduše stačí nepanikařit.

nike flyknit racerPráce na rychlosti

I když základem přípravy na závod 10K Molly Huddle jsou tréninky běhu na delší vzdálenosti a silově orientované tréninky, zaměřuje se i na běh na 400 a 200 metrů. Tuto část zařazuje ke konci svého tréninku. Opakovaným během na 400 metrů se snaží dosáhnout času 63 – 65 sekund. U běhu na 200 metrů pak času 30 sekund.

Její manžel Kurt Benninger, který běhal střední tratě na Universitě Notre Dame, kde se potkali jako vysokoškoláci, jí pomáhá právě s koncem tréninku. Postaví se do role konkurenta a jeho žena se ho snaží předběhnout. Nebo je za ní a snaží se ji doběhnout. Jak říká Molly Huddle, vyhrát může kdykoliv, protože i když bude z formy bude stále na kratší vzdálenost rychlejší.

Nejlepší způsob, jak se v běhu zlepšit je běhat

Molly Huddle dobře ví, že aby se zlepšila musí běhat. Na rozdíl od jiných závodnic ji přidaný cross trénink neudrží v tak dobré formě a nepomůže k dalšímu zlepšování. Diví se, že její konkurentky Emily Infeld a Colleen Quigley se dokázali prosadit do olympijského týmu pouhým přidaným tréninkem plaváním v bazénu a tréninkem na eliptických strojích.

Pro Huddle tento typ tréninku není tak efektivní jako běhání.

Když se setká se svým trenérem Rayem Treacim na konci každé závodní sezóny, což je většinou listopad nebo prosinec a začnou probírat priority na další rok, její první prioritou je vždy: Nezranit se.

Ví, že když je příliš vyčerpaná, je větší pravděpodobnost, že utrpí nějaké zranění. Takže se nebojí odložit cvičení nebo jej modifikovat tak, aby měla jistotu, že nedojde k překročení této linie.

Trénuje ve 12 denních cyklech s jedním delším během a třemi tréninky každých 12 dní. Po každém z těchto dnů si bere dva dny, které jsou méně náročnější.

Když nervy stávkují, řekněte si: To je to, co mám ráda!

molly huddleMáte před závodem nervy? To pravděpodobně nezmizí nikdy. Je to i případ Molly Huddle, která říká, že obvykle den před závodem je to nejhorší.

Právě na závodech olympijské kvalifikace v Oregonu byla již dopředu největším favoritem obou závodů. Měla pocit, že se od ní očekává, že se ujme vedení závodu a bude udávat tempo. A to už je celkem slušný stress navíc.

V mezinárodní konkurenci je to už trošku jiný stress. Ví, že tempo bude rychlé, bude se muset zavěsit na toho před sebou a bude to náročné. Její strategie pro zvládání tohoto typu stressu je celkem staromódní.

Mluví v mysli sama se sebou např. Běhat na této úrovni je privilegium, které jsem chtěla. Když se zkusím pověsit na některou se závodících žen, tak dosáhnu taky dobrého výsledku.  Nemyslí na nejhorší scénáře, místo toho si může jednoduše říct: To je to , co mám ráda!

Ukázka ze zimního tréninku Molly Huddle pro inspiraci

zdroj: http://www.runnersworld.com

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Štítky:,

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *