špatná běžecká technika

Špatný běžecký styl a co s tím

Víte jistě, že běháte správně? Už jste měli někdy možnost vidět se na záznamu či v zrcadle při běhu? Víte, že když budete běhat správným běžeckým stylem, tak dosáhnete nejen lepších výsledků, ale bude to stát i méně námahy? Pokud se poznáváte v některých z níže uvedených chybách, možná je čas na změnu.

Nejčastější omyly v běžeckém stylu

špatný běžecký stylNízká frekvence dopadu chodidla

Rychlost běhu je výsledkem délky vašeho kroku vynásobená frekvencí dopadu vašeho chodidla za časovou jednotku. To znamená, že mnoho běžců se nejprve pokusí zvýšit délku kroku, čímž sníží i frekvenci kroků, která by měla být za optimálních podmínek cca 180 dopadů za minutu.

Jednodušší způsob měření je počítat kroky po dobu 15 sekund a pak vynásobit 4. Pokud např. napočítáte za 15 sekund 40 kroků bude vaše současná frekvence cca 160 dopadů za minutu. Čím více času stráví vaše nohy na zemi, tím je zapotřebí více energie, abyste je poháněli dopředu. Zaměřte se na zvýšení frekvence dopadů a tím zlepšíte efektivitu běhu.

Běhání přes patu

Existují zastánci běhání přes patu i přes špičku. Ovšem jak se dále dozvíte, běhání přes patu není zcela přirozené. Při běhu s dopadem na patu působí na nohu, klouby i páteř mnohem větší nárazy, což znamená i větší riziko případného zranění. Kromě toho při běhu tímto způsobem jsou při dopadu nohy předsunuty více před tělo a tím vám brzdí při pohybu.

Proč myslíte, že se začala zvyšovat popularita běhání v minimalistické či žádné obuvi? Vyzkoušejte si pro zajímavost zasprintovat naboso na trávníku či koberci. Nikdo z nás neriskuje dopady na patu, protože by to bolelo. Také pokud se podíváte na světové sprintery, běží pouze přes špičku.

Pro úplnost musíme doplnit, že běhání přes špičku v sobě zahrnuje také riziko a to přetížení struktur, které tlumí dopady při běhu. Jedná se o lýtkový sval, achillovu šlachu a chodidlový vaz.

Nedostatečná pružnost

Pružnost pokud jde o běh má velký vliv nejen na možnou rychlost ale i zdraví. Chybí-li vám plný rozsah pohybu kdekoliv ve spodní části těla, budete náchylnější ke zranění. Proto by vám určitě nemělo před během i po běhu chybět protahování a případný strečink po běhu.

Pokud vás zajímá správný strečink ať už statický nebo dynamický, doporučujeme velmi dobře zpracovaný článek i s ukázkami cviků – na stránkách – bezeckaskola.cz

Názorné ukázky cviků jsou také v tomto videu:

Neuvolněná horní část těla

Jednou z nejtěžších věcí je naučit začátečníka a někdy i zkušeného běžce, jak běžet rychle a zároveň uvolněně. Dobrým způsobem, jak toho dosáhnout je inspirovat se příkladem světových sprinterů. Pokud se podíváte na zpomalené záběry při sprintu uvidíte, jak uvolnění jsou. Uvolněná čelist, kolena snadno vyjíždějí nahoru a uvolněná ramena.

Zde je několik tipů, jak toho dosáhnout:

  • Lokty svírají úhel 90 stupňů a při záběru paží dozadu se snažte tento úhel zachovat
  • Po každém uběhnutém kilometru zvedněte ramena k uším a pak je nechte klesnout dolů do uvolněné polohy

Jak tedy vypadá správný běžecký styl?

Pokud běháte správně pohyb vašich paží i nohou působí přirozeně. I při vyšší rychlosti působíte lehce a uvolněně s pažemi ohnutými v úhlu 90 stupňů. Paže se hýbou těsně kolem těla po rovnoběžce. V případě vyššího tempa je pohyb rychlejší ale jen od pasu do úrovně prsou. Samozřejmostí jsou uvolněné a otevřené ruce.

Celkově se horní část těla nekývá a nepředklání. Pohled směřujete několik metrů před sebe a hlídáte si koordinaci paží s kroky. Na závodních drahách se můžete samozřejmě setkat i se sportovci, kteří mají ruce v pěst nebo např. u Emila Zátopka s jeho speciálním výrazem ve tváři. To však pak již patří k běžeckému stylu daného sportovce.

Pokud si i vy vypěstujete svůj vlastní styl, který vám bude vyhovovat a pomůže vám běhat lépe, proč ne. Ovšem pro začátek není špatné začít správně.

Hlavně nebuďte jako oni!

Zdroje informací:

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *