smog a běhání
16.2.2017
Kategorie: Nezařazené, Zajímavosti

Smog a běhání: Kompletní průvodce smogem

Co je to smog, Co nám hrozí, jak může smog ovlivnit běhání a co s tím?

Nejdříve se však podíváme na to, co to vlastně je smog a smogová situace. Pokud použijeme citaci z Wikipedie je Smog:

Smog je chemické znečištění atmosféry způsobené lidskou činností. Název pochází z anglického spojení dvou slov smoke (kouř) a fog (mlha). Jedná se o jev, během kterého je atmosféra obohacena o složky, které v ní normálně nejsou a které jsou škodlivé pro zdraví. Z odborného hlediska se smog rozlišuje na dva typy: redukční a oxidační.

londýnský smogV zimě se můžete setkat ve většině případů s redukčním smogem ( nazývám i jako londýnský nebo zimní), skládá se z městského kouře, tj. kouř z automobilů, komínů a průmyslového kouře s mlhou. Tzv. Londýnský smog je známý už od římských dob, takže dokonce v roce 1306 Edvard I. zakázal spalovat uhlí – moc dlouho to nevydrželo.

U nás jste se dřív s tímto typem smogu mohli potkat v pánevních oblastech Severních Čech a na Ostravsku, což souviselo s rozvojem těžby uhlí a jeho spalováním.

Ne každá mlha je smog. Míru znečištění ovzduší určuje nejpřesněji koncentrace polétavého prachu, tzv. PM10. Ta se však liší v závislosti na čase i na zeměpisné poloze. S informacemi v celostátních médiích si obvykle nevystačíte, podívejte se na aktuální informace.

Smog ohrožuje zdraví. Oslabuje činnost plic i srdce, může vyvolávat astma, snižuje celkovou odolnost organismu.

Aktuální smogovou situaci v ČR můžete zjistit na stránkách Českého Hydrometeorologického Ústavu.

Postupy, co dělat při smogové situaci

První zmínka o smogu versus běhání

Jestli jsem už slyšeli nějaké informace o vlivu smogu či znečištění na běžce, bylo to asi v souvislosti s běžcem maratonů Haile Gebrselassiem. V roce 2008 se rozhodl vzdát svou účast na maratonu u příležitosti olympijských her v Pekingu.

Haile GebrselassieObával se o své zdraví v souvislosti s kvalitou městského vzduchu. Gebrselassie, který byl v té době světovým rekordmanem v maratonu, trpěl astmatickými záchvaty, které mohly být spuštěny právě částicemi městského smogu.

A právě Peking patří k městům, kde s tímto znečištěním mají dlouhodobé problémy. Pro Gebrselassie by běh v takových podmínkách mohl znamenat – sípání, kašel, bolesti na hrudi nebo dokonce smrt.

Jak se nakonec ukázalo, díky drastickým opatřením, kam patřilo zavření továren a zákaz provozu více než 1 milionu vozů se počasí zlepšilo. Obloha byla modrá, vzduchu poměrně čerstvý, v rozhovoru pak Gebrselassie uvedl, že litoval, že neběží, nicméně i tak mu to nestálo za to riziko.

Podobných případů, kdy byla pořádající města nucena zavést drastická opatření je samozřejmě víc. O něco později Londýn a samozřejmě i Rio de Janeiro.

Běhat či neběhat ve smogu?

Na rozdíl o těchto světových závodů asi většina z nás nemá možnost odstavit provoz v celém městě, aby si mohla zaběhat. Místo toho je třeba vzít v úvahu aktuální znečištění ovzduší a podle toho si plánovat běh. Otázka, kterou si pokládá většina běžců, je pak zřejmá. Do rozhodování vstupuje několik faktorů:

  • aktuální stupeň znečištění – ověření zde
  • délka běhu
  • intenzita běhu
  • subjektivní hodnocení
  • nutnost/volitelnost

smog a běháníObecné doporučení pro délku běhu zní, v případě smogové situace je lepší absolvovat spíše udržovací běžecký trénink bez dlouhých tras. Stejně důležitá je při běhu ve smogu i intenzita zátěže. Pokud běžíte celou trasu v tzv. aerobním pásmu, projde vašimi plícemi výrazně menší objem vzduchu.

V případě náročnější anaerobní zátěže je objem vzduchu výrazně vyšší. Zároveň při tomto typu zátěže je dýchání prudší a hlubší, čímž se snižuje účinnost přirozené filtrace částeček v horních cestách dýchacích. Rozdíl mezi aerobním a anaerobním cvičením je popsán na této stránce.

Víte, že: Když běžíte ve středním tempu, vdechnete až 20 × víc vzduchu než v klidu? Zároveň už nestíháte dýchat nosem a přicházíte o další přirozený filtr před smogem.

Subjektivní hodnocení – pokud nepatříte k lidem citlivým na kvalitu ovzduší a dýchá se vám dobře, můžete dát lehký výklus a uvidíte. Na krátkou vzdálenost vás běh ve smogu nezabije. Pokud se vám začne hůř dýchat, raději se vraťte domů.

Nutnost nebo volitelnost – chystáte se na nějaký závod a máte přesně daný běžecký trénink? Asi se vám nebude chtít obětovat několik dní či týden, kvůli tomu, že je venku smog.  Pokud běháte rekreačně tak klidně pár dní vynecháte, zvlášť když předpověď na další dny už je v pořádku.

Alternativou je také zařazení náhradního tréninku např. v posilovně nebo použít běhací pás. I když to není úplně stejné jako venku i na něm se dá dobře zatrénovat. Můžete vyzkoušet např. horské programy.

Když už běháte ve smogu

Salomon ELEVATE FZ MID

Zimní běžecká bunda Salomon s reflexními prvky

Použijte ochrannou masku – nejde o běžné masky, které koupíte ve zdravotnických potřebách ale o speciální sportovní roušku, která zabrání vdechování prachových částic. Jednou z nich je např. Respro Sportsta, kterou můžete koupit v zahraničí přímo na jejich stránkách.

Víte, že smog v organismu způsobí tzv. oxidační šok? Právě proti tzv. volným radikálům je dobré jíst stravu bohatou na antioxidanty. Sem patří např. ovoce a zelenina s vitamíny C, E, karoteny a fytochemikáliemi. Zajímavá je např. brokolice. Jelikož ve standardní stravě většinou není tak velké množství antioxidantů, které potřebujeme, zkuste zařadit do jídelníčku i nějaké doplňky stravy.

O tom, že ve smogu je opravdu špatně vidět, není třeba debatovat. Zvlášť pokud běháte k večeru nebo v zimě ráno. Zajistit si tedy bezpečnost a dobrou viditelnost je základ. Můžete použít běžecké oblečení s reflexními prvky, přidat si na rukáv reflexní pásek nebo přidat i blikačku. Raději být dobře vidět, než aby vás někdo přehlédl.

Při rozhodování zda vyběhnout nebo zůstat doma, zvažte všechna pro a proti a použijte i svůj vlastní rozum. Někdy je opravdu lepší odpustit si běh venku a zařadit např. ten běžecký trenažér.

Běháte i při smogu?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Zdroje:

http://portal.chmi.cz
http://www.runnersworld.com
http://www.reflex.cz/
https://www.behej.com/
https://cs.wikipedia.org/

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *