2.12.2015
Kategorie: Motivace, Nezařazené

Procházky proti stressu

Před několika měsíci jsem se s kamarádem, tak jako každý rok vydala na trailový výlet do Tater. Obvykle nám to zabere několik dní a stojí to za to. Ačkoliv jsou výlety namáhavé, když přijdu domů, jsem jako nabitá, jak fyzicky tak psychicky. Po celý rok se snažím udržovat ve formě běháním, posilovnou nebo jinými aktivitami ale tenhle jediný výlet mi vždycky dá mnohem víc.

Není to jen cvičení nebo dovolená, ale kvalitně strávený čas s přítelem. Co tomu však dodává to kouzle je to, že jsem stále v přírodě. Právě vliv přírody na náš organismus se v současné době stal zajímavou studijní látkou pro výzkumníky.

Výzkumy

hhhProbíhají studie o tom, co se děje s naším mozkem, když jdeme lesem, v horách nebo u moře. Tyto studie většinou spadají pod tzv. environmentální psychologii. Japonci tomu např. říkají „koupání v lese“, což je trávení času v přírodě pro terapeutické účely.

Studie např. prokázaly, že lidé lépe skládají zkoušky, kde se využívá pozornost a paměť, pokud se předtím procházeli lesem ne po městě. Lidem se zvýšila po procházce v aleji, kolem řeky jejich vitalita /jak fyzická tak psychická energie/ než u procházek v interiéru. Jiné studie dokonce zjistili, že se pacienti v nemocnicích léčí rychleji, pokud mají z oken výhled na stromy.

Výhody procházek v přírodě

Výhody procházek v přírodě jsou v tom, že nechají mozek oddechnout od každodenního množství podnětů. Máte-li rádi pěší turistiku, víte, že lépe vnímáte okolní zvuky, vůně i barvy. Čas se zpomalí a mozek se osvěží a začne myslet jasněji.

Japonští vědci zjistili, že procházky v přírodě mohou:

  • snížit stress
  • snížit krevní tlak a tepovou frekvenci
  • Zlepší imunitní funkce, už po několika dnech, kdy se procházíte v přírodě. Předpokládají, že svou roli mohou hrát určité chemické látky, které do vzduchu vylučují rostliny.

20 minutová procházka v přírodě vám zlepšení náladu a energetickou hladinu. Samozřejmě delší procházky přinášejí více benefitů. Další studie označují tzv. třídenní efekt, což znamená, že zhruba po 3 dnech při turistice v přírodě se dostavuje zlepšené vnímání okolí. V každém případě být mimo dosah telefonů a e-mailů opravdu pomáhá.

Ne každému může sednout pěší turistika. Nicméně procházky samozřejmě můžete plánovat i v městském parku nebo u řeky či kolem moře, dle svých možností.

 

Máte podobné zkušenosti nebo vám pomáhá pro dobití jiná činnost? Podělte se s námi o svůj názor.

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Štítky:

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *