12.7.2015
Kategorie: Nezařazené, Výživa

Nedostatečná výživa během sportovního výkonu

Stejně jako auto potřebuje pro svou jízdu benzín i lidské tělo potřebuje pro svůj chod určitý typ energie. Zatímco u motoru auta jde pořád o ten stejný druh paliva, bez ohledu na podmínky či rychlost jízdy, u lidského organismu můžeme využít hned 4 různé druhy energie. Ty můžeme také ovlivnit naší stravou.

1. Glykogen

Glykogen je zásobárnou ve formě sacharidů, které jsou  uloženy z části v játrech a ve větší míře ve svalech. Pokud hovoříme o vytrvalostním výkonu, je tato zásoba velmi omezena a ve velké míře se využívá na začátku výkonu. Při delším či intenzivnějším výkonu jeho hladina klesá. Důvodem je také to, že dostupnost energie z glykogenu je 2x rychlejší než při čerpání z tuků.

Naší snahou by tak mělo být, buď mít jeho zásobu co nejvyšší nebo s ním šetřit. Velikost zásob můžeme ovlivnit dlouhodobou trénovaností v pravidelných cyklech, tím zvětšíme velikost zásoby. Dále je můžete ovlivnit také správnou regenerací po výkonu pomocí výživy, tj. kolik jej získáme před dalším tréninkem.

2. Tuky uložené v těle

V lidském těle je velké množství energie uloženo v tucích. Např. u 70 kg sportovce s pouhými 5% podkožního tuku to znamená cca 3,5 kg tuku. To vám poskytne 31.500 kcal. Pro srovnání při hodinovém intezivním tréninku spálíte asi 1000 – 1200 kcal, takže zde opravdu máte hodně energie k dispozici.

Samozřejmě neplatí, že uložené tuky můžete využít až na nulu, nejen že by šlo již o zdraví, ale také to není fyziologicky možné. Při přeměně tuků na energii je třeba jak glykogen, jehož zásoba není neomezená tak i enzymy, kde to platí stejně. Je však třeba si uvědomit, že u vytrvalostních výkonů, představuje tuk významný zdroj energie, s kterým je třeba se naučit pracovat tak, abyste jej dobře využívali během sportovního výkonu. Bez tuku vás také rychleji dojde glykogen, s kterým se vyplatí více šetřit.

I když je využívání energie z tuků během sportovního výkonu důležitá, můžete se i tak dopustit chyby, která vám znemožní jejich využívání jako energetického zdroje. Pak nepomohou různé spalovače a další stimulanty, když je hormonální soustavou znemožněno jejich použití. Jak k tomu může dojít? Pokud máte vysokou hladinu inzulinu /po konzumaci něčeho sladkého či bílého pečiva/, zabrání tento hormon činnosti – hormonu glukagonu, využívat tuky.

3. Aminokyseliny

Je celkem všeobecně známé, že před sportovním či jiným dlouhodobým výkonem bychom měli  přijímat aminokyseliny. Mezi základní patří aminokyseliny BCAA  (leucin, izoleucin a valin), které chrání svalová vlákna. Podle provedených výzkumů vyplývá, že až 10% z celkové energie pochází z aminokyselin. A pokud tedy nechcete, aby tělo tyto aminokyseliny bralo ze svalů je lepší jim je dodat v nějakém výživovém doplňku, např. BCAA.

4. Energie během výkonu

Ve všech našich doporučeních určitě najdete, že byste měli přijímat energii v podobě energetických tablet (Enervit GT sport) nebo energetických gelů (Enervitene sport gel). Na místě je také využití některého iontového nápoje pro doplnění tekutin. Proč je vhodné používat tyto výživové doplňky?

Výše uvedené doplňky výživy představují zdroj energie ve formě sacharidů. O sacharidech a jejich přínosu pro sportovní či jiný výkon jsme již psali v předchozím článku. Množství svalového glykogenu, který je využíván na začátku i v průběhu výkonu, rozhoduje o tom jak bude výkon kvalitní. Proto je dobré během výkonu přijímat i jiné zdroje sacharidů, abychom ušetřili naše stávající zásoby energie.

Fyziologicky je lidské tělo nastaveno tak, že nikdy nebude na pokrytí potřebné energie stačit pouze energetický gel či tableta. Proto je důležitá také regenerace po výkonu. Jakým způsobem budeme pracovat s přísunem energie během výkonu ovlivní:

– úroveň glykogenu během výkonu a to jak dlouho vydrží, což se hodí např. na závěrečný sprint
– kvalitu tréninku (pokud budete mít dostatek energie, trénink bude vydatnější a delší, což znamená i lepší výkonnost)
– jak rychle se zotavíme pro další trénink

1
2

3

Jak vidíte značka Enervit zde kompletně zajistí, nutné výživové doplňky pro sportovní výkon. Jejich kompletní řadu, včetně výhodných setů najdete v našem e-shopu – www.mujbeh.cz

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *