meditace
14.9.2016
Kategorie: Motivace, Nezařazené, Zajímavosti

Meditace a běhání

Špičkový běžci ultra maratonů vám vysvětlí, jak vám může meditace pomoci s využít naplno váš běžecký potenciál.

Začneme příběhem jednoho ultra maratonce. Představte si, že se účastníte běhu na 160 km (klidně si hodnotu upravte, prostě je to hodně). Běžíte, běžíte a najednou na 100 km se dostaví pálení v plicích a bolest ve stehnech při každém běhu z kopce. Náhle sledujete, jak vás předbíhá konkurent a ujímá se vedení.

meditaceV běžné situaci se pravděpodobně dostaví panika a vše se ještě zhorší. Ovšem pokud máte zkušenosti s meditací a používáte ji může to proběhnout zcela jinak. Zaměříte se na své dýchání a pomalu se dostáváte do klidu. Běžíte pár minut o něco pomaleji, protože chápete, že si tělo potřebuje trochu odpočinout a doplnit energii.

Zbavíte se také negativního myšlení, které by vás spíš stahovalo dolů. Pár následujících kilometrů ještě částečně odpočíváte a doplníte i energie a poté vystartujete, předběhnete konkurenci a nastavíte nový traťový rekord.

Ano, to se skutečně stalo. A právě využití technik z meditace na to mělo svůj vliv.

Samozřejmě nemusíte běhat ultra maratony, abyste z meditace vytěžili i vy to nejlepší pro zlepšení vašeho zdraví a dosažení radosti z pohybu.

S čím meditace může pomoci?

Budete při běhu šťastnější

Lidé, kteří si meditací vylepšují svou náladu a jsou v pohodě, cítí běh jako odměnu ne jako nutné zlo. Když se naučíte soustředit na přítomnost, nebudete se strachovat o minulost nebo budoucnost. Začnete si všímat mnoha okamžiků a budete je vychutnávat, stejně jako např. scenérie v přírodě nebo zvuky přírody.

meditace-běh

Budete mít víc energie

Meditace vám pomůže se uvolnit pro dosažení optimálního výkonu. Běžci jsou často před klíčovými závody nebo tréninkem napjatí a toto napětí určitým způsobem vysává vaši cennou fyzickou a psychickou energii. Tím, že bude vaše mysl klidná a soustředěná i před velkým závodem máte k dispozici základ pro lepší výsledek.

Vyhnete se zraněním

Během meditace si tvoříte zásobu své psychické i fyzické energie, což vám pomůže i s lepším rozhodováním, co se týče plánovaného tréninku. Tím, že si uvědomíte např. napnuté podkolenní šlachy nebo Achillovu šlachu, můžete svůj trénink upravit a tím se vyhnout případným zraněním.

Zvýší se vaše tolerance na bolest

Samozřejmě, nesmíte jít při běhu až přes větší bolest, která indikuje zranění ale drobnější věci, jako např. puchýř se díky meditaci nebudete cítit tak fatálně. Pokud se na bolest soustředíte, zvýší se její intenzita. Pokud se však uvolníte a přijmete ji, často ji cítíte méně a někdy je i snesitelná a neomezí vás při dokončení běhu.

Stanete se více odolní vůči rušivým vlivům

Meditace vám pomůže se naladit tak, abyste lépe zvládali rušivé myšlenky při běhu. Může jít např. o přemýšlení o tom, jak daleko to ještě je, jak rychle jste uběhli poslední kilometr, nebo, jak upravit svůj čas při udržení určitého tempa, apod. Ideální je zaměřit se pouze na svůj dech a vnímat naplno vaše tělo při běhu.

Vyzkoušejte!

  1. Sedněte si se zavřenýma očima. Ideální je místo s minimem rušivých vlivů, ale nepotřebujete rovnou klášter. Cílem je právě soustředit se na vyloučení těchto vlivů z vašeho vnímání.
  2. Zaměřte se na svůj dech. Několik pomalých nádechů a pak úplně vydechněte.
  3. Utište své myšlenky. Představte si svou mysl, jako čistou oblohu bez mráčků, které reprezentují vaše myšlenky.
  4. Vnímejte své tělo. Projděte si své pocity. Jak se cítíte? Kde se cítíte v sevření, kde cítíte světlo? Nesnažte se nic měnit pouze pozorujte.
  5. Budujte vytrvalost. Začněte takto s pěti minutami a pokračujte až na 20 nebo 30 minut. Meditace je v podstatě takovým cvičením pro váš mozek. Čím víc ho budete dělat, tím to bude jednodušší.

Pokud vás meditace spojená s běháním zajímá víc, prohlédněte si následující video:

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Štítky:

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *