19.3.2016
Kategorie: Nezařazené, Výživa, Zajímavosti

Jaký typ mléka je nejlepší pro běžce?

Mléko nám poskytuje vitamíny, minerály a živiny pro budování a udržení naší síly. Řeč je samozřejmě pouze o kvalitním mléku, které nemá z mléka pouze název. Naštěstí oproti dřívější době jsou už mnohem víc k dostání kromě kvalitního kravského mléka i další typy mléka – kozí, ovčí, sojové z rýže a spousta jiných mixů. Otázka zní, které z nich je pro běžce nejlepší?

Kravské mléko

Patří ke zlatému standardu, který již lidé pijí víc jak 10 000 let. Každá sklenice mléka je plná živin, včetně 8 gramů proteinu, vápníku (30% průměrné denní potřeby) a vitamínu B a B12. Do mléka se přidává i vitamín D, který je dobrý na posílení kostí.

642x361-mothers-milk-runners-riches2Studie prokázali, že ti co pijí pravidelně kravské mléko mají lepší hustotu kostní tkáně a tím i menší riziko vzniku osteoporózy. Vše díky dobře vstřebatelnému vápníku a dalším živinám. Tito lidé jsou na tom taky lépe z hlediska své tělesné váhy a mají nižší procento tělesného tuku.

Kravské mléko je pro běžce skvělou volbou díky jeho nutričnímu profilu. Bohužel však bylo také zjištěno, že někteří mohou mít problémy díky laktóze obsazené v živočišném mléku. Ti, kteří mají laktózovou intoleranci mohou využít speciální kravské mléko bez laktózy, které se již dá také sehnat.

Jediný rozdíl mezi nutričně kompletním kravským mlékem ať již se sníženým obsahem tuku (2 procenta) nebo nízkým (1 procento) a mlékem bez tuku je obsahu tuku a počet kalorií. Například sklenice plnotučného mléka je cca 150 kcal (8 gramů tuku) a mléko bez tuku má cca 90 kcal. Aktuálně se také stále zkoumá jaký vliv mají nasycené tuky v mléku na srdce, ovšem o tom se zatím dá pouze diskutovat.

Organické mléko pochází od krav chovaných bez použití růstových stimulantů a dalších umělých způsobů, jak zvýšit produkci mléka. Tyto krávy jsou také krmeny biokrmivem. Některé výzkumy ukazují, že tento druh mléka má mírně vyšší úroveň základní tukové kyseliny alfa-linolenové (ALA), která může mít potenciálně přínos pro zdraví. Ovšem na finální závěry je stále ještě brzo.

Kozí mléko

Má trochu výraznější chuť díky trochu odlišnému typu tuku ve srovnání s kravským mlékem. Kozí mléko má stejný obsah bílkovin i vápníku. Má o něco méně laktózy než kravské mléko, ale stále je ho ještě dost pro ty, kteří mají laktózovou intoleranci. Nicméně menší částice tuku v kozím mléce jsou o něco lépe stravitelné ve srovnání s kravským. Při výběru zkontrolujte i nutriční hodnoty zda je mléko obohaceno vitamínem D.

Ovčí mléko

vyšší obsah bílkovin než kravské a kozí ( téměř 15 gramů bílkovin v jedné sklenici). Ovčí mléko nabízí i trochu víc vápníku, vitamínu B12 a kyseliny listové. Neobsahuje vitamín D.

Mléčné nápoje

Tyto ne mléčné nápoje jsou často nazývány mlékem, protože vypadají podobně. Když však přijde na nutriční hodnoty jsou zcela odlišné. Všechny tyto nápoje pochází ze semen, které neobsahují laktózu, takže jsou vhodné právě pro lidi s problémy s laktózou, nebo pokud se rozhodnete vzdát se živočišných produktů.

Milk-Runners

Sojové mléko

Sojové mléko jak už název napovídá je vyrobeno ze sóji a vody. Je ochucené, takže má tendenci mít mnohem vyšší obsah cukru. Každá sklenice mléka obsahuje asi 6 – 8 gramů bílkovin, které obsahují všechny esenciální aminokyseliny. Sojové mléko je obohaceno vápníkem a vitamíny D a B12, který se v sóji přirozeně nevyskytuje. Co může být pro někoho zajímavé je to, že není živočišného původu.

Rýžové mléko

Obsahuje minimum bílkovin v jedné sklenici najdete pouze 1 gram. Bývá obohaceno vápníkem a vitamíny D a B12. Při výběru si přečtěte složení, protože se může lišit v závislosti na značce. Zatímco některé mohou obsahovat spoustu dobrých věcí, jiné nemusí mít vůbec nic. Rýžové mléko může být i ve slazené verzi, kde se přidává cukr, což pak činí rozdíl v kaloriích. 90 kcal u klasického versus 120 kcal u slazeného mléka v jedné sklenici.

Mandlové mléko

Jde o spojení vody a mletých mandlí. Tento ne-mléčný nápoj obsahuje také pouze cca 1 gram bílkovin na sklenici. Podle informací na štítku můžete zjistit, že může být přidaný cukr, vápník a vitamín D. Konkrétní složení opět záleží na konkrétním výrobci.

Konopné mléko

Jeho semena jsou bohatá na omega-3 a omega-6 esenciální tuky, kterých je ve sklenici cca 4 gramy. Konopné mléko nabízí i vitamín E, vitamín D, B12 a vápník. Mléko obsahuje i cca 5 gramů bílkovin na sklenici.

Závěrem

Jak vidíte můžete si vybírat z opravdu široké palety možností. Při rozhodování je tak dobré brát v potaz zda:

  • máte intoleranci na laktózu
  • jíte živočišné produkty
  • jde vám o vyšší obsah bílkovin v mléce
  • chcete vyzkoušet něco přírodního

Podle toho si již můžete bez problémů vybrat vhodné mléko, které podpoří váš běžecký výkon.

zdroj: www.runnersworld.com

Jakému mléku dáváte přednost vy?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Štítky:,

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *