
Jak se značka NIKE stala slavnou?
Jen velmi málo lidem a ještě méně značkám se podařilo, aby se staly synonymem pro pop kulturu ve 20. století. Za několik posledních desetiletí se značka NIKE zařadila mezi hlavní lídry ve sportovním světě. A svými kolekcemi a stylem je stala každodenní součástí života milionů lidí na celém světě.
Nebylo tomu však pořád. Během let 1960 dominovaly světovému trhu ve všech sportech oblíbené německé značky Adidas a Puma. Pak přišel americký podnikatel Phil Knight s myšlenkou, že způsobem, jak konkurovat je začít vyrábět levnější ale vysoce kvalitní běžecké boty vyrobené v Japonsku. Nápad to byl dobrý, ale bohužel Phil Knight na něj neměl dostatek financí, aby ho mohl realizovat.
Americký sen
Rodák z Oregonu, který je v současné době podle časopisu Forbes 56. nejbohatším člověkem na planetě a 24. nejbohatším v Americe s odhadovaným jměním 16,3 miliardy dolarů – v roce 1960 byl pouze mladý muž s čerstvým diplomem MBA ze Stanfordské University. Jako bývalý běžec na střední vzdálenosti, které běhal na vysoké škole, snil o způsobu, jak spojit svou vášeň pro běhání s podnikáním, které ho uživí.
Během světového turné v roce 1963, Knight přistál v Japonsku, kde se mu podařilo domluvit schůzku se společností Onitsuka, která je mateřskou společností značky Tiger, která vyrábí běžecké boty. O boty Tiger byl mezi americkými běžci velký zájem. Společnost Tiger dala Knightovi vzorky běžeckých bot, které ihned poslal svému bývalému trenérovi na Universitě v Oregonu – Billovi Bowermanovi.
Ten by známý právě tím, že rád u závodního tréninku experimentoval a zkoušel nové věci. Když pak výrobci nechtěli poslouchat jeho rady, šel do své garáže a úpravou jejich stávajících modelů, vytvořil nejlehčí a nejpohodlnější botu na běhání.
Bowerman poslal upravené boty Tiger Knightovi, který mu navrhl, aby společně pracovali na jejich uvedení na americký trh. Po uzavření dohody o partnerství s Onitsukou vznikla 25. ledna 1964 společnost Blue Ribbon Sports s počátečním kapitálem 500 dolarů od každého.
Už v roce 1970 se však partnerství mezi Blue Ribbon a Onitsukou zhroutilo. Knight se domníval, že finanční vyrovnání s japonskou firmou brzdí jeho šance na expanzi, takže bylo partnerství rozpuštěno.
V roce 1971 společnost Blue Ribbon Sports uvedla svou vlastní řadu obuvi. Pojmenovali ji „NIKE“ , což je jméno řecké bohyně vítězství, zvané v řecké mytologii Νίκη. Nike je často líčena jako postava s křídly, což vede k jejímu označení „Okřídlené vítězství“.
Slavné logo za pár dolarů
Co se týče jejich slavného loga, používali grafický návrh, který jim vytvořila Carolyn Davidson – studentka Portlandské státní University. Logo bylo inspirováno křídly bohyně vítězství a ovlivněno tím, že Knight měl rád logo Adidasu. Nyní slavné logo bylo poprvé použito 18. června 1971. Dnes patří logo NIKE a slogan Just Do It mezi nejznámější grafiku a slogan, které jsou chráněny ochrannou známkou.
Nová řada běžeckých bot Nike pokračovala ve svém úspěšném tažení. V roce 1972 běžecké boty debutovaly v USA na běžeckém závodu v Eugene v Oregonu. Dnes společnost Nike, Inc. dominuje globálnímu trhu se sportovní obuví s tržním podílem 38 %. Zaměstnává více než 40 000 lidí po celém světě a dosahuje obratů více než 21 miliard dolarů ročně.
Co asi nevíte:
- Prvním profesionálním sportovcem, který podepsal smlouvu s Blue Ribbon Sport a propagoval boty Nike byl rumunský tenista Ilie „Nasty“ Năstase.
- Prvním běžcem, který běžel s botami Nike byl v roce 1972 legendární americký běžec Steve Prefontaine.
- Michael Jordan podepsal smlouvu s Nike v roce 1984 a díky němu vznikl asi nejvíc prodávaný model sportovních bot v historii – Air Jordan.
- Známý slogan „Just Do It.“ vznikl až v roce 1988 díky reklamní agentuře Nike – Weidon and Kennedy.
Značka Nike vznikla s počáteční investicí 1000 dolarů – dnes má hodnotu více než 10 miliard dolarů!
zdroj:www.todayifoundout.com