18.9.2015
Kategorie: Motivace, Nezařazené, Zajímavosti

Indiánský běh

axe-160092_640Víte o tom, že indiáni ze Severní Ameriky dokázali za den uběhnout bez zastávky až 80 km? Nešlo o žádné maratonské běžce, takže jak to bylo možné? Používali běžeckou techniku zvanou „indiánský běh“.  Ve zkratce jde o střídání chůze s během, což může využívat běžec jakékoliv úrovně výkonnosti.

Indiánský běh je skvělý způsob jak začít s během na začátku běžecké sezóny.

Můžete tak využít některé z výhod, které technika nabízí:

  • Jednotlivcům to na začátku umožní, běžet rychleji po kratší dobu, což je výhodnější než delší časový úsek v rychlém tempu. Je důležité na začátku začít s rychlým během zvolna, neboť před sezónou většina běžců nebude ještě plně rozběhaná.
  • Tým běžců tímto způsobem dokáže běžet po celý trénink dohromady. To napomáhá také budování dobrých vztahů v týmu. Během běhu se mohou navzájem povzbuzovat a každý si může vyzkoušet běžet v čele.
  • Je to dobrá běžecká taktika. Neboť většinou ten co vyhraje závod se také nejrychleji zotavuje po rychlém běhu. Právě ta fáze rychlého zotavení a přípravy na rychlý běh se dá dobře natrénovat pomocí indiánského běhu.
  • Indiánský běh se dá provozovat na jakémkoliv povrchu i místě. Ideální jsou však taková, kde po celou dobu můžete vidět na svůj běžecký tým.

Jak indiánský běh funguje?

Trénink v týmu

111026-F-JA180-184Pokud trénujete v týmu, běžci by měli být alespoň 4, čím víc tím samozřejmě lépe. Na pořadí běžců ve skupině nezáleží, je však nutné stanovit jedno vhodné tempo běhu pro všechny. Tj. pokud víte, že nejrychlejší běžec běhá v tempu 6:20 a nejpomalejší 8:00, tak rychlost celé skupiny by měla být kolem tempa 8:00. Pamatujte, že hlavní částí tohoto způsobu běhu jsou rychlé úseky , ne úseky s chůzí.

Čas nebo vzdálenost může být v podstatě jakákoliv, záleží jak vidíte možnosti daného týmu běžců. Např. můžete jako celkový čas použít 20 minut. Po cca 10 minutách se běžci rozehřejí a dostanou všichni na jedno stanovené tempo. Následně existují dva způsoby jak dále pokračovat. Buď – poslední běžec v řadě probíhá ze zadní části dopředu, kde zůstává v nastaveném tempu. Následně další poslední opět běží na první pozici. Tento postup se opakuje v průběhu 20 minut. Jak již bylo řečeno dříve, čím více běžců běží tím lépe. Pokud máte pouze 4 – 6 běžců, budou se muset v rámci 20 minut, přesunout několikrát. Jestliže běží 10 – 20 běžců funguje vše lépe.

Druhou možností je, že trenér má k dispozici píšťalku a sám určuje okamžik, kdy se poslední v řadě přesouvá na první pozici. Jakmile tým dokončí svůj časový interval, je dobré jej nechat ještě 5 – 10 minut společně jít chůzí, čímž se dokončí celý trénink.

Trénink jednotlivce

Tarahumara IndiansIndiánský běh je skvělá technika, která je vhodná pro všechny. Jestliže s během teprve začínáte a nemáte dostatečnou fyzičku, tím že z běhu přecházíte plynule do chůze, stále spalujete kalorie, což také pomáhá případnému hubnutí.  I když tímto způsobem uběhnete asi menší vzdálenost, jestliže si stanovíte čas, uvidíte časem jak se bude vzdálenost zvětšovat.

Před vyběhnutím je třeba neopomenout se rozcvičit a protáhnout, čímž si ušetříte případné zranění, které Vám pak zkomplikuje další běhání. Následně si buď stanovte pevné intervaly po které budete střídat běh s chůzí, nebo prostě vyběhněte a jakmile nebudete moci, přejděte do chůze. Po zotavení se znovu rozběhněte a takto to opakujte po celou stanovenou časovou periodu.

Další možností je stanovit si vzdálenost, kterou chcete uběhnout a poté střídat dle svého stavu běh s chůzí, tak dlouho dokud ji nezaběhnete.

Ještě jedno upozornění:

U netrénového běžce, přináší běh na větší zátěž na chodidla při kontaktu s povrchem. Působí na ně 2-3x větší síla. Pokud tedy nemáte vhodnou běžeckou obuv, dopady mohou být příliš tvrdé. Tím se více namáhají klouby, svaly i šlachy. Doporučujeme vybrat si kvalitní boty na běhání, které Vás budou chránit a poběžíte s nimi pohodlně. Kvalitní jsou např. běžecké boty Nike, Adidas či do terénu trailové boty Salomon.

 

Zdroje:

  • http://thehighschoolrunner.com/
  • http://behame.cz/

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *