26.6.2015
Kategorie: Nezařazené, Recenze

Běžecké šortky nebo legíny?

Běžci většinou nemají žádné další vybavení než kvalitní běžecké boty a běžecké oblečení. To také činí výběr správný běžeckých šortek tak důležité. Šortky si můžeme pořídit ve dvou variantách buď klasické volné šortky s vložkou na odvod vlhkosti nebo kompresní upnuté šortky – legíny, které těsně přiléhají ke kůži a tím také zvyšují průtok krve ve svalech. Která varianta je vhodnější se liší běžec od běžce neboť jsou zde výhody i nevýhody jako při každém výběru. V každém případě by měli být běžecké legíny či šortky od kvalitních výrobců jako je např. Adidas nebo Nike, kteří se specializují na běžecké oblečení, abyste měli jistotu jejich plné funkčnosti a kvality.

slider_divka_2

Materiál

Běžecké šortky z obou variant využívají stejné základní materiály. Hlavní část materiálu je tvořena polyesterem a nylonem, protože tyto syntetická vlákna rychle schnou, což zabraňuje nahromadění potu. Spandex je pružná tkanina, která se snadno natahuje a používá se právě na pasy tradičních šortek a také v celé konstrukci kompresních legín. Tyto materiály jsou samozřejmě přímo určeny pro použití v běžeckém oblečení již přímo od jejich výrobce.

Jednoduchost

Tradiční běžecké šortky ze syntetického materiálu, umožňují plný rozsah pohybu při běhu. Šortky jsou volné a zároveň pohodlné i když se při tréninku zahřejete. Např. běžecké šortky Nike mají na boku rozparky, což brání dalším omezením pohybu. Mnoho šortek, které jsou určené pro muže mají také podpůrnou vložku pro pohodlné nošení. K dalšímu vybavení patří stahovací šňůrky v pase a malé kapsičky pro drobnosti.

Špičkový výkon

Kompresní šortky – nebo také legíny využívají pružnosti spandexu ke snížení otřesů svalů a zlepšení přítoku krve do svalů. Výhody jsou relativně malé, ale jakékoliv zvýšení výkonu nebo účinnosti, může být důležité pro běžce, kteří chtějí vylepšit osobní rekord a rozhodují i vteřiny. Ve studii kompresního oblečení provedeného Universitou Erlangen-Norimberk v Německu, zvýšili se sportovcům kteří využívají kompresní šortky či legíny aerobní i anaerobní prahové hodnoty o 1/02-02/6 procent. Tyto hodnoty jsou měřítkem účinnosti svalů.

Někteří běžci hlásili také menší bolestivost ve svalech, což může znamenat přínos pro regeneraci. Amy Norton v lékařském reportu uvádí, že snížení otřesů svalů v důsledku tlaku ze strany oděvu pomáhá přirozené funkci těla, tj. udržovat svaly na místě během pohybu, což mírně zvýšilo jejich výkon.

Takže běžecké legíny nebo šortky?

Každé z řešení má své výhody i nevýhody. Nakonec asi nejlepším řešením je vyzkoušet obě možnosti, porovnat svůj výkon a to jak se v nich cítíme a poté si vybrat to správné řešení na závody.

A čemu dáváte přednost vy?

 

legíny nike

 

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *