běhání s nachlazením
25.1.2017
Kategorie: Nezařazené, Zajímavosti

Běhat či neběhat s nachlazením?

Nachlazení není nic příjemného zvlášť pokud se i v tomto období chystáte na svůj první maraton či půlmaraton. Pak vám stačí pokud to jednou přeženete s běžeckým tréninkem, když cítíte, že na vás něco leze a nachlazení je tady. Máte naplánovaný tréninkový plán, který byste rádi dodrželi, takže otázka zní – běžet či neběžet?

Někteří lékaři doporučují při rozhodování zda vyběhnout či nikoliv použít „pravidlo krku„. Tj. příznaky které postihují krk a část pod ním – např. bolest v krku, kašel, zánět hrtanu, bolesti těla, zimnice, zvracení, průjem nebo zduření žláz vyžadují v každém případě volný den. Pokud se jedná o symptomy nad krkem – tedy rýma nebo kýchání bez bolesti krku atd. je možné vyběhnout.

běhání s nachlazenímBěh může dokonce v některých případech nachlazení i pomoci, protože cvičení uvolňuje adrenalin, také známý jako epinefrin. Působí na adrenergní receptory. Má podobný účinek jako sympatický nervový systém (zrychlení a posílení srdeční činnosti, zvýšení krevního tlaku, štěpení zásob energie aj.), jeho uvolnění je součástí poplachové reakce (stresu).

Má rovněž protialergické účinky, působí bronchodilataci a vazokonstrikci. Při uvolnění tohoto hormonu si můžete uvolnit nosní dírky a lépe dýchat. V každém případě to však nepřehánějte a absolvujte raději kratší vzdálenost v lehčím tempu. Běžecký trénink v tomto období má být o udržení kondice ne o jejím zlepšování. Dávejte si také pozor na závratě, nevolnosti, zvýšení srdeční frekvence nebo abnormální pocení. V těchto případech okamžitě přestaňte běhat.

Samozřejmě i běh s nachlazením není úplně bez rizika. Z obyčejného nachlazení se může stát i něco vážnějšího, jako je infekce nosních dutin, dýchacích cest nebo zápal plic. Vždy je důležité naslouchat svému tělu. V případě pochybností je lepší si dát raději pár dní volno.

Kdy začít po nachlazení běhat?

Další otázka, která vás jistě napadne, kdy je vhodné se běhat k běhání po skončení nachlazení? Ideální je počkat aspoň 24 hodin poté, co nemáte žádné příznaky a to zejména v případě, že jste měli i zvýšenou teplotu. Pak se můžete znovu začít kratšími a méně náročnými běhy a postupně navyšovat vzdálenosti. Do tréninku přijde také přestávky ve formě chůze.

Pokud jste čerstvě po nějakém větším závodu a cítíte příznaky nachlazení, minimálně několik dní odpočívejte, pijte hodně tekutin a sledujte pozorně symptomy. V případě potřeby určitě nic nezkazíte návštěvou lékaře. Tím, že věnujete několik dní péči o své tělo ušetříte v dlouhodobém horizontu další pauzy z tréninku způsobené léčbou a následnou pauzou po nemoci.

Jaký je váš názor na běhání při nachlazení?

 

Zdroj:

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Štítky:

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *