běhání v dešti
22.3.2017
Kategorie: Motivace, Nezařazené, Zajímavosti

Běhání mezi kapkami deště

S deštěm při běhání se setkala asi většina z nás. Není to nic příjemného a pokud máte možnost tak v dešti radši neběháte. Ovšem, co když prší v den závodu, na který se připravujete řadu týdnů? Ve většině případů není závod kvůli dešti zrušen. Naskýtá se tedy myšlenka, není lepší se na běhání v dešti připravit dopředu?

Tedy nejen tím, že na sobě budete mít správné běžecké oblečení ale hlavně se budete cítit psychicky lépe. Pokud se připravujete na závod nebo nechcete kvůli dešti přerušit plánovaný kondiční běh, budou se vám hodit následující doporučení:

Čepice se kšiltem

Klasická kšiltovka se stane v dešti vaším nejlepším přítelem. Zabrání aby vám déšť tekl z vlasů po obličeji a zároveň díky kšiltu uvidíte i v lijáku. Samozřejmě v případě, že budete běhat v chladnějších podmínkách zvolte tlustší běžeckou čepici  nebo fleecovou čelenku, která chrání uši. V horkém a deštivém počasí se hodí klasická kšiltovka, která je prodyšná takže se nemusíte bát přehřátí.

běhání v dešti

V zimě vrstvěte

Chystáte se vyběhnout do chladného a deštivého počasí? Možná to bude chtít několik vrstev oblečení na běhání. Nejdůležitější je vrstva nejblíž k tělu. Při nákupu této základní vrstvy – např. běžeckého trička se ujistěte, že je vyrobeno z tzv. funkčních tkanin – CoolMax, DriFit od Nike apod.

Právě tyto materiály udrží lépe případnou vodu a pot od pokožky. Vnější vrstva by měla být větru a vodě odolná běžecká bunda nebo vesta. Určitě se vyhněte klasickým vodotěsným pláštěnkám, které neodvádí pot a vlhkost ven. Po chvíli běhu budete cítit vlhkost a začnete se přehřívat.

běžecké bundy

Jak vybrat běžeckou bundu vám poradíme zde.

Nepřežeňte to s oblečením

Použití více vrstev oblečení na běh je jednou z největších chyb, které běžci dělají. Tím, že na sobě budete mít víc vrstev oblečení nebudete víc v suchu. Dokonce i když si vyběhnete s deštníkem nad hlavou. Pokud je vrstev moc, nasáknou a pak budete běhat s dodatečnou váhou navíc.

Jedině, že chcete nahradit zátěžovou vestu – v tom případě je to v pořádku. Pro nás ostatní je lepší vrstvit běžecké oblečení podle teploty venku, tedy stejně jako by venku nepršelo.

Buďte vidět

Zdá se to jako samozřejmost ale hodně běžců zapomíná na to, že v dešti je viditelnost podstatně horší. Naštěstí výrobci běžeckých bot a oblečení myslí i na tyto situace, takže na své výrobky přidávají různé reflexní prvky. Doporučení pro vás – jako vnější vrstvu zvolte běžecké oblečení, které je světlé a má reflexní prvky. Případně můžete pro jistotu na paži přidat běžně dostupný reflexní pásek.

běh a déšť

Vyhněte se odřeninám

K odřeninám či opruzeninám můžete přijít během jakéhokoliv běhu. Pokud se však běží v dešti jste vlhčí a riziko vzniku je mnohem větší. Použijte na částech těla, kde k odřeninám dochází např. trochu tělové vazelíny. Může se jednat např. o chodidla, vnitřní stranu stehen, podpaží, místa, kde kontaktu běžecké podprsenky s tělem a u mužů bradavky.

Před startem závodu noste staré běžecké boty

Pokud vás čeká start na závodě v dešti, už dopředu si své závodní běžecké boty a ponožky uložte do nepromokavého plastového sáčku. Ideální je mít ve svém tašce takto připraveny boty i ponožky vždy, takže budete připraveni na případný déšť. Těsně před startem závodu si pak přezujte závodní běžecké boty a suché ponožky. Jestliže do té doby přestalo pršet, vyběhnete v suchých botách a ponožkách.

Chraňte elektroniku před navlhnutím

Pokud používáte při běhání mobilní telefon, iPod či MP3 přehrávač použijte vodotěsné pouzdro. Pokud jej nemáte raději vše nechte doma.

vlhký mobilA co když mobilní telefon přeci jen navlhne a vypne se?

  • Nesnažte se jej opět zapnout, dokud nebude úplně vyschlý. Vytřeste tolik vody, kolik jde a zbytek osušte papírovým ručníkem.
  • Vyjměte baterii a SIM kartu a také je usušte papírovou osuškou. Vnitřek telefonu se nesnažte vysušit, mohli byste jej poškodit.
  • Nasypte do uzavíratelného sáčku trochu suché rýže. Přidejte do sáčku telefon, SIM kartu a baterii a dobře uzavřete. Vše tam nechte přes noc.
  • Druhý den vše vytáhněte a vyčistěte vlhkým papírovým ubrouskem. Vložte baterii a SIM kartu do telefonu a zkuste zapnout. Jestliže to stále nejde, můžete jej chvíli nechat na teplém místě a vyzkoušet to znovu.
  • Nezabralo nic z výše uvedeného? Navštivte servis.

Použijte sáček na odpadky

Čeká vás čekání venku v dešti před závodem? Použijte velký pytel na odpadky, kde si vystřihnete díru na krk a boční části, aby vzniklo pončo. Jakmile závod začne stačí jej pouze sundat nebo hodit do koše.

Prostě běžte

Možná zjistíte, že nejtěžší část při běhání v dešti je v podstatě vyběhnutí. Jakmile začnete běhat a zahřejete se, déšť už vám nemusí připadat tak hrozný. V každém případě je to dobrá příprava v případě, že chcete někdy běžet závod v dešti.

Příležitost ke zlepšení mentální síly

Při běhu v dešti se budete cákat přes kaluže, déšť do vás bude bušit a vy si otestujete hranice své duševní houževnatosti. Uvědomíte si, že můžete zvládnout v podstatě jakýkoliv problém, který vám přijde do cesty.

Dávejte pozor

Při běhu v dešti musíte být velmi opatrní, protože silnice nebo cesta může být kluzká. Klíčem k úspěchu je dělat opravdu malé kroky a věnovat pozornost své rovnováze. Je to podobné, jako když běžíte po polní či lesní cestě, kde mohou být kořeny, kameny nebo větve, o které lze zakopnout.

Samozřejmě se vyhýbejte kalužím. Vaše běžecké boty a nohy jsou už dost mokré od deště, takže není třeba jim přidávat další vodu navíc.

Vysušte si boty

Hned jak se vrátíte z běhu, sundejte své běžecké boty a nacpěte dovnitř zmačkané noviny. To pomůže vašim botám udržet si tvar a papír zároveň odčerpává vlhkost pryč z bot. Určitě boty nedávejte vyschnout do sušičky nebo před prudký zdroj tepla /ohřívač, trouba/. Můžete poškodit tvar bot a rychleji zničit pružnost a tlumící schopnosti podrážky boty.

běhání v bouřceKdy neběhat?

  • Když je venku bouřka či se blíží, raději pro svou vlastní bezpečnost zůstaňte doma.
  • Když je hodně větrno. Déšť a vítr může být v nejlepším případě pouze nepříjemný. V nejhorším případě to může být nebezpečná kombinace zvlášť pokud je zima. V takových podmínkách vaše tělo ztrácí poměrně rychle své teplo, což může zvýšit riziko úrazu nebo nemoci.
  • Když se chystáte na prolomení svého osobního rekordu. Kluzká silnice nebo stezka klade zvýšené nároky na vaše svaly i klouby. Takže nějaký průlom opravdu nečekejte.

Chcete vědět víc? Pokračujte na 10 tipů na běhání v chladném počasí.

 

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *