21.2.2017
Kategorie: Motivace, Nezařazené

Běhání – hloupý trend nebo zdraví prospěšná aktivita?

Městské parky, uličky, trasy pro cyklisty a ostatně i polní cesty za městem a okolí vesnic – všude je jejich revír, kdekoliv na ně můžete narazit – nehledě na čas, počasí či roční období.

Dokonce i akční letáky supermarketových řetězců se předhánějí s nabídkou běžeckého oblečení určeného k vykonávání dané aktivity. O čem je řeč? No samozřejmě, o běhání! A také o lidech, kteří propadli jeho kouzlu a našli tak zalíbení v jednom z nejpřirozenějších pohybů těla.

Patříte také mezi ně? Či snad přemýšlíte nad tím, že byste běh rádi vyzkoušeli? Anebo vás jen zajímá, co ty nadšence vede k tomu, aby dobrovolně každý den trápili své tělo „zběsilým“ pobíháním po okolí?

Běh je pro osly?

osel běháSkeptici kroutí hlavou a běžce házejí do pytle spolu s blázny a lidmi s přemírou volného času, který by mohli vynaložit, dle jejich názoru, k prospěšnějším a přínosnějším účelům.

Co takhle vzít hrábě a raději shrabat listí než tady takhle skotačit? Pohodlní zase s úsměvem mávnou rukou – jen ať si běhají, když jim to dělá dobře, pomatencům! Navíc ty zničené klouby zvýšeným namáháním – no, není co závidět, je přeci lepší si posedět u kávičky a křížovky.

A co na to běžci? Napůl vyděděnci, střetávající se s nepochopením a na půl lidé sklízející obdiv svých vrstevníků, lidé, jdoucí moderní cestou člověka 21. století – toho, který se již nemusí honit za obstaráváním potravy a cestovat z jednoho města do druhého i několik dní, ale naopak si z nedostatku příležitosti musí aktivní zaměstnání těla sám vymyslet a nařídit.

Jsme oběti klidového režimu?

klidový režimSedavý způsob života mnohé z nás doslova paralyzoval. Ráno automobilem či MHD do zaměstnání, poté několik hodin posedávání, postávání a jen malá pohybová aktivita, která by zvýšila tepovou frekvenci a způsobila kapky potu námahy na čele.

Odbývání stravy, po splnění pracovních povinností a úkolů opět cesta domů dopravním prostředkem a následné „dobíjení“ energie v podobě oblíbeného seriálu, čtení či brouzdání na internetu.

Únava se nepochybně po celém dni dostavuje, avšak vyvolána spíše myšlenkovým zápřahem, nikoliv fyzickým vydáním. Samozřejmě, jsou i tělesně namáhavá zaměstnání, avšak ta v klidovém režimu jim směle konkurují! Vždyť už od dětství je člověk veden k pasivitě a klidu – stačí vzpomenout na školní léta, kdy většina výukových hodin probíhala a dodnes probíhá v tiché třídě, kdy žáci kotví na své židličce a jsou podněcováni k bedlivému poslouchání. Běda, opustí-li někdo své místo!

Běhání je nejvíc!

Upozornění lékařů, ozdravné kampaně, vliv ideálu krásy a kultu těla, tlak společnosti – to vše pomohlo k upevnění názorů o důležitosti pohybových aktivit, mezi kteréž patří i běh. Běh se stal velmi oblíbenou kratochvílí i prevencí zdraví – populární byl již v minulých desetiletích, avšak až nyní zažívá svůj vrchol, na kterém se bude dlouho držet. Jak je to možné? Čím si zasloužil tolik popularity?

Změna přístupu

změna přístupuNejde ani tak o stupnici oblíbenosti, ale o změnu způsobu nahlížení na tělesný trénink. Má-li být výkon pohybu skutečně přínosný tělu, pak se musí vykonávat systematicky a pravidelně. Kdo dokáže při dnešním životním nasazení, ke kterému by se dalo použít označení „totální“, praktikovat každodenní, náročnou aktivitu?

Člověk silné vůle, plný odhodlání? Ano, je to především ten, kdo přehodnotí dosavadní priority, najde čas pro sebe, zastaví dosavadní koloběh, a naopak nasadí běžecké boty a učiní šťastné rozběhnutí vstříc novému, lepšímu životu.

Běhání je životním stylem, musí jím být, aby dotyčného dostatečně prostoupilo, naplnilo a motivovalo k dalšímu a dalšímu praktikování. Zapálení pro věc je v tomto případě více než vítaná!

Jaký prospěch z běhání plyne?

Seznam plusů, které se pojí s pravidelným během, by byl dost dlouhý, proto se ani nebudeme pokoušet všechny benefity vypsat, ale zvýrazníme a vyzdvihneme alespoň ty největší z nich.

Proč bychom měli přestat kroutit hlavou, kdykoli kolem nás prosviští jeden z běžců a raději přemýšlet nad tím, zda se nepřidat? Co tedy od pravidelného běhání čekat? Co nám může dát?

výhody běháníZáruku psychické pohody

Běh je skvělý na pročištění hlavy, na odplavení zbytků stresu a těžkostí spojených s chodem všedních dnů. Vždyť pocitu po doběhnutí vytyčené trasy se snad nic nevyrovná, je to tak vzrušující a příjemné!

Pamatujte, běžci jsou vnitřně šťastní lidé! A psychická pohoda je jedním z pilířů pevného zdraví.

Zlepší fyzickou kondici

Jen s obtížemi vyjdete několik desítek schodů? Zadýcháváte se při rychlejší chůzi? Cítíte únavu už po malé tělesné zátěži? Pak je nutné zapracovat na své fyzičce!

Věřte, že právě skrze každodenně opakované běhání budete již v dohledné době mnohem odolnější a lépe zdoláte případnou fyzickou námahu. Možná první dny zvládnete uběhnout jen krátkou trasu, neklesejte však na mysli – tělo si brzy na pohyb zvykne a vy nebudete chtít přestat!

Posílí imunitní systém

Opakované běhání zvýší taktéž odolnost celého těla vůči nepříznivým vlivům okolí. Zatímco ostatní skolí chřipková epidemie, vy si budete užívat dobrého zdraví – obzvláště zkombinujete-li pohyb se zdravou stravou plnou vitamínů.

Zvýší kapacitu plic

Jak krásně se člověku dýchá čerstvý vzduch v parku či ještě lépe v krásné české přírodě! A jak se bude nadechovat a vydechovat ještě lépe a z plných plic, zařadí-li se do denního režimu i běh!

víc sebevědomí běhemPřinese krásnou postavu

Štíhlé, pružné svaly na celém těle, zpevněná stehna i hýždě, ani gram přebytečného tuku – vše v normě a v souladu se zdravím i ideálem krásna, no, kdo by po něčem takovém netoužil? A navíc to vše zdarma za výkon příjemné sportovní kratochvíle!

Větší sebevědomí

Ruku na srdce, sebevědomí je dnes obzvláště potřeba, chce-li člověk ustát někdy až příliš tvrdé rány života. Běh zaručí nejen psychickou pohodu a lepší fyzičku i zdraví, ale skrze tyto dílčí úspěchy posílí také vlastní sebedůvěru.

Pýcha na sebe samého a dobrý pocit uvnitř nás se projeví i navenek – spokojený, sebejistý člověk vyzařuje pozitivní energii kolem sebe a poutá pozornost i ostatních lidí.

Infografika – 10 výhod běhání

infografika- výhody běhání

Běhání je zkrátka skvělé!

Také jste zatoužili nasadit oblíbené „boty na běhání“ a vyrazit po pěšině za domem? Pak naše řádky splnily svůj účel a svět spatřil nového běžce!

Hurá do parku či přírody, dál od panelákového světa, vstříc novým zážitkům, dobré náladě a krvi plné vyplavených endorfinů – hormonů štěstí!

Ale ne, že se rozhodnete hned lámat rekordy ve vytrvalostním běhu, vše chce zkrátka svůj čas, proto začněte zvolna, ať se neodpravíte hned první běžeckou lekcí a na běh do vlastní smrti nezanevřete. Běhu zdar!

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *