15.4.2016
Kategorie: Nezařazené, Zajímavosti

Běhání a alergie

Jaro znamená pro každého z nás něco jiného. Pro běžce to znamená zavázat si běžecké boty a vyrazit konečně běhat ven místo běžeckého pásu. Bohužel pro část z nich, to taky může znamenat začátek alergické sezóny. Ono není úplně ideální běhat, když kýcháte, máte rýmu nebo vás svědí oči. Právě pro běžce s alergií máme několik tipů, kterými můžete bojovat proti alergii.

Znát svou alergickou toleranci

běhání a alergieNejlepší způsob, jak zvládnout vaši alergii je pochopit, co ji spouští. Pokud už víte na co máte alergii, jste o krok napřed. Pokud to přesně nevíte je lepší si zajít za alergologem, aby vám to přesně určil. Říká se, že většina sezónních alergií má většinou mírný průběh, takže není třeba ani žádný specialista.

To samozřejmě platí v případě, že nechcete věnovat pozornost tomu, jak se cítíte při běhu nebo po něm. Je to pyl, smog nebo plísně, co vás nejvíc dráždí? Existuje nějaké konkrétní místo, kde sledujete největší potíže? Foukal vítr, když jste museli svůj běžecký trénink přerušit?

Když běháte venku a trápí vás alergické příznaky, zaznamenejte si kdy a kde se objevily a také jaké bylo počasí a kvalita ovzduší. Udržujte si tyto záznamy a za čas si můžete všimnout určitých vzorů a můžete začít podnikat kroky k řešení. Obzvlášť kvalita ovzduší a úroveň alergenů v ovzduší je velmi důležitá.

Monitoring alergenů najdete např. na http://www.pylovasluzba.cz/ Jakmile budete mít vysledovaný vliv kvality ovzduší a také vliv pilové úrovně na vaše reakce. Můžete poměrně přesně před vyběhnutím zjistit, co máte očekávat.

Plánujte trénink podle úrovně pilu

slow-clockPro běžce s alergií, kteří začnou běhat na jaře se situace může měnit ze dne na den. Bude to samozřejmě lepší pokud budete vědět, jak vysokou toleranci na pyl máte, viz výše. I v případě pouhého odhadu se to hodí pro naplánování svého běžeckého tréninku. Pro začátek, množství pylu v ovzduší je většinou vyšší v ranních hodinách od 5 do 10 hodiny. Další obdobím je soumrak.

Pokud jste zvyklí běhat v těchto časových pásmech a začínáte se potýkat s projevy alergie, zvažte úpravu svého tréninku. Např. s využitím obědové přestávky nebo po obědě, či hned po práci.

Velkou roli při alergiích hraje také počasí, takže pokud žijete v méně stabilním prostředí, co se týče počasí je plánování na týden dopředu dost složité. Vyhněte se běhání venku, když je horko, suchý vzduch a vítr. To vše může zhoršit alergické projevy. Naopak vlhké počasí čistí vzduch od pylu, takže pokud se chcete vyhnout alergii, vyběhněte ihned po dešti nebo když je venku vlhko.

Vezměte si vhodné přípravky snížení projevů alergie

Obvykle je nejlepší okamžik pro použití nějakého prášku na alergii, ještě než vyběhnete. Pokud berete léky na předpis, ujistěte se, že dodržujete správné dávkování i čas, kdy si je máte vzít. Na druhou stranu pokud si antihistaminika berete až v okamžiku, kdy začnete cítit, že to na vás jde, vezměte si je 2 – 3 hodiny předtím, než půjdete ven.

9735764-largePokud máte alergické astma a používáte inhalátor, použijte ho aspoň 15 minut před vyběhnutím ven. Alergie a astma spolu úzce souvisí, takže možná nebude od věci si přibalit inhalátor sebou.

Jestliže nemáte možnost upravit časový interval na běhání, takže vám to vychází na intervaly s vyšším výskytem alergenů, existují další možnosti, jak se s tím poprat.

Zvažte při běhu nošení šátku či masky přes nos a ústa. Tím budete lépe filtrovat pylové částice z ovzduší. Pomůže to také ve dnech, kdy je vyšší smog než obvykle. Po dokončení běhu pak použijte solný nosní sprej nebo solný roztok na vyčištění nosu od alergenů.

Udržujte se v čistotě

Kromě odstranění pylu z vaší nosní dutiny, byste jej měli odstranit i z pokožky, vlasů i oblečení. Tzn. opláchnout své běžecké oblečení, ať už jste zvyklý nebo ne, po každém použití. Samozřejmostí je sprchování po každém běhu, abyste dostaly alergeny z pokožky. Nezapomeňte ani na vlasy, kde se také drží spousta pylu.

Doufáme, že naše tipy vám pomohou v pohodě běhat i na jaře, třeba s novinkou od NIKE – Nike Air Zoom Vomero 11

Pokud máte nějaké vlastní tipy, jak zvládáte alergickou sezónu, připište je do komentářů.

zdroj: health.usnews.com

Běháte s alergií

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Štítky:

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *