9 věcí, které vám nikdo neřekl o tréninku na maraton

Běhání je těžké.

Ostřílení veterány běžeckých maratonů, vám řeknou, že příprava na maraton je opravdu obtížná. To, co je udržuje v chodu, aby se stále vraceli a běželi znovu, je následný pocit uspokojení, že to  k něčemu bylo. Když jsem se rozhodl zvednou z pohovky a začít trénovat na maraton, vše na co jsem se mohl soustředit byla náročnost přípravy a to, jak nemožné se zdálo uběhnout celý maraton.

Při pohledu zpět, lituji že nebyl nikdo, kdo by mi řekl víc o následujících věcech, které se stanou, když trénujete na maraton. Počítám, že by první zkušenosti nebyly tak stresující a hlavně bych věděl, že se to stalo i ostatním a nejsem v tom sám.

příprava na maratonStrach bude nahrazen vzrušením

Rozhodnutí,  že poběžíte maraton je opravdu velká výzva. Bez ohledu na to, zda budete plánovat jeden nebo více maratonů, je to něco, co jen méně než jedno procento populace úspěšně realizovalo.

A to je právě na tom to vzrušující přidat se k této hrstce, která to zvládla. Pokud stále běháte méně než 42 km za den, může být toto vzrušení nahrazeno strachem. To je normální emoce a bude naštěstí časem slábnout!

Upozornění: U některých strach zmizí až v okamžiku překročení cílové čáry.

Ne každý vás bude podporovat

Když ve svém životě uděláte velké rozhodnutí, většinou chcete, aby vaši přátelé a rodina stáli při vás. Samozřejmě, že ne každý ve vašem životě vás bude vždy podporovat. Může to být kamarád, který by raději, abyste s ním zašel v pátek večer do baru, než abyste šel spát.

Mohou to být i nepříjemné řeči od vaší negativně laděné tety, která vám bude tvrdit, že si zničíte zdraví a kolena. V těchto okamžicích je třeba najít motivaci sám v sobě a jít dál, i když vás ostatní budou odrazovat.

Časté zažívací problémy nejsou výjimkou

zažívací potíže při běhuOpravdu nemáte žádnou záhadnou nemoc, která se najednou objeví ve vašem životě, pouze se snažíte běžet víc než kdykoliv předtím. Vaše tělo si přípravou na maraton prochází svými vlastními prvenstvími. Může trvat delší dobu, než se dokáže přizpůsobit všemu, co se s ním nyní děje.

Zásobujte své tělo kvalitními potravinami, které jsou bohaté na živiny a pokud možno se vyhněte těm, které jsou zpracovávány. Možná zjistíte, že potraviny, které jste dřív bez problémů tolerovali nejsou úplně ideální, když vás další den čeká dlouhý běh. Nejste to pouze vy, zažívací problémy trápí mnoho běžců.

Černé běžecké šortky jsou váš kamarád

Je docela možné, že v určitém okamžiku během svého tréninku můžete mít „nehodu“. Na vině mohou být ty otravné zažívací problémy – nicméně se to může stát. Důležité je mít v této situaci na paměti, že téměř každý běžec má za sebou podobnou nehodu, která se jim stala při závodu. Kdy v dohledu nebylo žádné WC a rozhoduje každá sekunda běhu. Jediné, co si můžete připomenou je, že se to prostě stává.

Je to drahé

Běh může být osvobozující, ale rozhodně není zadarmo. Zvlášť při tréninku na maraton, kdy už potřebujete speciální běžecké boty na delší vzdálenosti, doplňky výživy a to vše začne celkem rychle zvedat cenu tréninku. Už na začátku přípravy na maraton si v hlavě dejte dohromady potřebný rozpočet.

Opravdu potřebujete 3 odměrky energetického nápoje po delším běhu? Proberte si všechny položky a zvažte, kde můžete ušetřit a do čeho budete investovat víc. Tím se vyhnete chvílím, kdy máte pocit, že si přípravu vlastně nemůžete dovolit.

vybavení maraton

Ceny se mohou lišit v závislosti, na tom, zde budete nakupovat kvalitní vybavení, nebo na něčem ušetříte. Jako zdroj, použity průměrné ceny ze srovnávačů cen a výsledky vyhledávání.

Mohou vás bolet nohy

Zašel jste do místní specializované prodejny s běžeckou obuví, našel jste si boty o kterých vám prodejce řekl, že jsou pro vás perfektní. Velikost vám sedí i když je jiná než máte u běžných bot. Nejprve se vám boty líbí a rádi v nich běháte, až do okamžiku, kdy běžíte 20 km a náhle máte pocit, že vaše chodidla přišla zespodu do kontaktu se změkčovačem masa.

20 km je opravdu dlouhá trasa. Je zcela normální mít běžecké boty s dostatkem odpružení, které jsou perfektní k vašim biomechanickým potřebám a při dlouhých bězích zažít tento pocit. Nedělejte si starosti, i tento pocit nakonec zmizí, jak si budete budovat svou toleranci k delším vzdálenostem. Po běhu zkuste led, namasírovat nohy nebo vyzkoušejte solnou lázeň.

běžecká noční můraBěžecké noční můry

Probudíte se ve studeném potu s myšlenkou, že jste zaspal začátek závodu, jen abyste si vzápětí uvědomil, že závod je až za měsíc. Bát se dopředu toho, co se může pokazit může ovlivnit kvalitu vašeho spánku. Kombinace těchto starostí s pocitem vyčerpání po běhu může být dobrý recept na opravdu šílené noční můry. Nebojte se většina běžců už podobnou noční můru v určitém okamžiku měla taky.

Během 42 km se může pokazit všechno

Plánovali jste pro tento den, máte svou otestovanou výživovou strategii, eliminovali jste podezřelé potraviny, nemáte na sobě nic nového, dobře jste se vyspali, vypili jste dostatečné množství vody ale ne příliš mnoho, byli jste v klidu a nezačali jste zvyšovat tempo ani moc rychle a stejně se všechno pokazilo.

Můžete to vnímat jako selhání, ale o to nejde. Na kterémkoliv kilometru se vaše tělo může začít bránit vítězství, např. tvorbou puchýřů na chodidlech. Možná jste také neudělali nic extra špatně, ale prostě to nebyl váš den. Využijte to jako důvod, proč se přihlásit na jiný maraton.

Každý si zaslouží jeden dobrý závod, než se rozhodne, že maraton není pro něj.

Život jde dál..

Vy, jako člověk, který nevěřil, že je možné uběhnout celý maraton, jste ho uběhl. Gratuluji! Můžete si myslet, že všechny ostatní to zajímá, možná den nebo dva ale pak jde jejich život dál a už se nevrací k tomu, jak dopadl váš závod. Vy, na druhé straně, nemůžete přestat mluvit o tom, co se stalo a popisovat vaše pocity při každém uběhnutém kilometru.

Zkuste si najít někoho, kdo už předtím maraton běžel, tomu můžete svůj příběh vyprávět. Oni vám s velkou pravděpodobností budou mnohem lépe naslouchat. Také pamatujte, že na konci dne, co dělali ostatní a na tom, co vám po závodě neřekli, už nezáleží.

Zdroj: Active.com, Google.com

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *