běhání a telefon

6 způsobů, jak vám mobilní telefon sabotuje trénink

Studie ukazují, že váš chytrý mobilní telefon může snížit váš výkon a dokonce zvýšit i riziko zranění.

Váš telefon může být nejlepším přínosem vašeho běžeckého tréninku nebo i nejhorším nepřítelem. Např. výzkum prokázal, že díky poslechu správně vybrané hudby při běhu se váš výkon může zlepšit a není k tomu potřeba ani žádná speciální aplikace. Další studie naopak uvádějí, že při použití mobilního telefonu nemusíte splnit své stanovené cíle.

Podíváme se blíže na několik způsobů použití, které vás mohou při tréninku zabrzdit:

selfie běžciNarušení správného běžeckého stylu

Nedávná studie z roku 2016 publikovaná v magazínu Performance Enhancement and Health ukázala, že psaní textových zpráv či vyřizování telefonických hovorů (při držení telefonu přímo u ucha) při běhu významně ovlivňuje vaši stabilitu a běžecký styl. Naproti tomu poslech hudby nemá na styl žádný dopad. Takže pokud opravdu potřebujete během svého tréninku s někým mluvit, používejte handsfree.

Vyšší riziko zranění

Asi víte, že hraní s telefon při řízení v autě je nebezpečné. Stejně je na tom telefonování a běhání. Důvodem je zaměření v daný okamžik na dvě věci – běhání a telefonování. Když budete najednou dělat obě dvě, váš výkon tím utrpí. Je to tím, že i když v životě řeší mozek často i více úloh najednou – multitasking, musí stále přepínat mezi během a hovorem.

Takže psaní textových zpráv, kontrola času na telefonu nebo různé úpravy v běžecké aplikaci přímo při běhu, můžou přivodit to, že přehlédnete kořen na stezce nebo vám podjede noha na běžeckém pásu. Zvlášť pokud běháte v členitém terénu je vaše pozornost pro předejití zranění opravdu důležitá.

Poslech hudby při běhání samozřejmě také přehluší provoz či okolní zvuky (pokud tedy již nemáte sluchátka, která si s tím poradí). Pro zajímavost podle jedné studie University of Maryland School of Medicine, se počet chodců  v US zraněných při nošení sluchátek za období 2004 – 2010 ztrojnásobil.

Snížení intenzity tréninku

telefonování při běhuPokud používáte svůj telefon i při tréninku, většinou na sebe nebudete tak tvrdí, jako bez něj. Podle studie 2015 PLOS ONE study z roku 2015 mělo jejich použití při tréninku přímý vliv na intenzitu. V rámci studie si 33 žen před během na páse vybralo svou vlastní rychlost v nastavení pásu. Poté byl displej běžícího pásu zakryt, aby nemohli sledovat svou skutečnou rychlost. Když následně při běhu ženy textovaly nebo telefonovaly, běžely o 10% pomaleji, než když běžely bez používání telefonu.

Navíc schopnost vydržet vysoce intenzivní cvičení je spojena s duševní stejně jako fyzickou vytrvalostí. Pokud tedy nejsme soustředěni, motivace a intenzita se bude snižovat.

Naštěstí existuje řešení – namíchat si dobrý mix hudby, která vám intenzitu pomůže udržet nebo i zvýšit. Samozřejmě bez ladění a přepínání skladeb již přímo při běhu.

Delší přestávky v tréninku

Je přirozené, že chcete nějak vyplnit čas mezi dvěma tréninkovými bloky při posilovací fázi vašeho tréninku. Ovšem jakmile vytáhnete telefon, vaše přestávky se velmi snadno prodlouží víc než je ideální. Kromě toho, že tak plýtváte svým časem, mohou delší přestávky nabourat i efekt tréninku, o který vám jde.

Podle další studie v časopise Journal of Strength and Conditioning Research délka odpočinku do velké míry určuje hormonální reakci vašeho těla na cvičení a tím i na vaše fitness výsledky. Podle výsledků studie je doporučená délka odpočinku mezi tréninkovými jednotkami 120 sekund. Jde o návrh průměrné délky, neboť přesná se může lišit dle vašich cílů, způsobu cvičení či použitých vah.

Narušení soustředění

Poslech hudby během tréninku jistě zvýší váš požitek i míru zapojení, pokud u toho ještě stihnete nadiktovat i nějaký pracovní e-mail, ještě to jde. Ovšem v okamžiku, kdy vám z ničeho nic začne váš telefon zvonit, je vaše soustředění a pozornost pryč. Právě dosažení soustředění a získání pocitu, že čas utíká automaticky je někdy označováno, jako dosáhnutí duševního stavu, které odlišuje obyčejné běžce od profesionálů.

Vynechání tréninku

studenti s mobilemNejčastějším důvodem proč lidé nakonec nevyběhnou je, tvrzení, že nemají čas. Přitom používání mobilního telefonu je jednou z věcí, kde čas lehce ztratíte. Stačí když jej zapnete a začnete si kontrolovat sociální sítě a hned jsou 2 hodiny pryč.

Není pak také s podivem, že podle studie z roku 2013 se ukázalo, že vysokoškolští studenti, který se svým mobilem pracují skoro pořád, jsou podstatně méně v kondici ( nižší Max. VO2), než ti, kteří ho tak moc nepoužívají. Z výsledků studie vyplývá, že průměrný student používá svůj mobilní telefon cca 5 hodin denně.

Průměrný studen používá svůj mobilní telefon 5 hodin denně.

Otázkou nyní je, zda tedy mobilní telefony při běhu či fitness vůbec používat? Vzhledem k tomu, že jejich propojení díky fitness aplikacím i užitku při běhu s hudbou je naopak benefitem. Pro vaše rozhodnutí, poslední perlička z provedené studie:

Studenti, kteří se účastnili studie a používali své mobilní telefony ve větší míře, se také častěji vzdávali možnosti jít si zaběhat nebo zacvičit. Dali raději přednost hraní se svým mobilním telefonem.

zdroj: www.runnersworld.com

Používáte při běhu mobilní telefon na textování a telefonování?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *