běžecké koleno
12.4.2016
Kategorie: Nezařazené, Zajímavosti

5 věcí, které by běžci měli vědět o svých kolenech

Začněte s tím, zda běh zničí vaše kolena

Kdyby nám mělo rychle škubnout ve svalových vláknech pokaždé, co jsme slyšeli větu „běh zničí vaše kolena,“ byli bychom schopni sprintovat jako Usain Bolt. A naše kolena jsou v pohodě, protože navzdory tomu, co vám potenciálně dobře radí, většinou špatně informovaní sousedé, spolupracovníci či příbuzní, se cítíte dobře,neexistuje žádný důkaz, že pravidelný běh škodí kolenům.

To ovšem neznamená, že nemůžeme mít problémy s koleny. Ale mnoho těchto problémů s koleny u běžců jsou výsledkem toho, co se děje jinde v těle. Většina z nich může být překonána několika jednoduchými změnami.

Zde je pět věcí, které by všichni běžci měli vědět o kolenech

I. Běžci netrpí artritidou kolena častěji než neběžci

zranění koleneZde jsou fakta. Dlouhodobé studie zjistily, že běžci mají menší výskyt osteoartrózy. Jednou studií, která sledovala běžce a neběžce po dobu 18 let, bylo zjištěno, že zatímco u 20% běžců se vyvinula artritida, u neběhajících to bylo 32% osob, které tato nemoc postihla.

Velká studie, která se podívala na běžce a chodce zjistila, že pravidelní běžci měli zhruba poloviční rychlost nástupu artritidy než pravidelní chodci. V této druhé studii běžci s nejvyšším počtem uběhnutých kilometrů pravidelně měli nejnižší rychlost nástupu artritidy.

II. Výše uvedené platí bez ohledu na váš věk

Někteří lékařští odborníci říkají, že ztráta chrupavky, a to i v kolenou, je přirozenou součástí stárnutí. Neexistuje žádný důkaz, že běh urychluje její ztrátu. Ve skutečnosti, alespoň jedna studie zjistila, že když lidé, kteří byli vystaveni riziku vzniku artritidy začali  mírným běžeckým programem, zdravotní stav jejich chrupavky se zlepšil, zatímco chrupavka skupiny podobných lidí, kteří neběhali vůbec, se nijak nezlepšila.

Perfektní odpružené běžecké boty!


III. Doplňky stravy růst kolenní chrupavky nepodporují

I přes desítky reklam na doplňky stravy bylo prokázáno, že zvýšení kolenní chrupavky pomocí těchto doplňků není možné. Nejpopulárnější doplněk glukosamin může pomoci s artrózou tím, že chrání kloubní chrupavku, která mimo jiné úlohy, pomáhá mazat kolenní klouby.

Studie, která se podívala na vitamin D u lidí, kteří měli kolenní artritidu zjistila, že mají stejnou úroveň bolesti a ztrátu chrupavky po dvou letech stejně jako lidé s artritidou, kteří neužívali vitamín D.

IV. Běžecké koleno je obvykle způsobeno problémy jinde v těle

běžecké kolenoMezi nejčastější zranění kolene mezi běžce je běžecké koleno. Známé klinicky jako chondromalacia čéšky nebo syndrom patellafemoral bolesti, je to zánět chrupavky pod jeho čéškou.

Zde dochází ke sporům mezi odborníky ze sportovní medicíny, že mnozí lidé s kolenem běžce mají několik společných biomechanických problémů.

Patří mezi ně slabé boky a hýždě, které zavádějí nestabilitu dále dolů po noze; slabý čtyřhlavý sval, který může dělat problémy s čéškou je třeba řádně sledovat ; a stažené hamstringy, které mohou přesunout některé z dopadu běhu koleno.

Dobrý posilovací program, může být dlouhodobou cestou, jak pečovat o kolena běžce.

V. Existuje několik jednoduchých způsobů, jak udržet svá kolena v pohodě

Jak bylo uvedeno výše, slabost nebo svírání na jiném místě v nohou může znamenat potíže pro kolena. Zejména pokud trpíte nadváhou. Extra hmotnost klade obrovské nároky na kolena. Americká College of Sports Medicine uvedla, že každá další kila tělesné hmotnosti kladou čtyři kila stresu na kolena.

Běh má dlouhodobý efekt na udržení nižší hmotnosti, ale je taky považován za klíčový důvod, proč, jak jsme viděli výše, běžci mohou mít menší výskyt artritidy kolene. Běh na rovném povrchu zároveň snižuje torzi v kolenu.

Pár tipů na dobré protažení kolene, které se budou hodit.

Závěrem

Váháte zda začít běhat, aby vás nebolela kolena? Jak vidíte neexistuje důkaz, že by běhání škodilo. Spíše vám pomůže v tom, abyste si uchovali svá kolena v co nejlepším stavu i v dalších letech.

Zakončili bychom klasickým citátem “ Ó kolena, kolena přibližte se k jezeru“ a ideálně přitom běžte!

zdroj: http://www.runnersworld.com

Už vás někdy při běhání bolela kolena?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Štítky:, ,

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *