obrázek 35 účinků běhání

35 Úžasných účinků běhání – 1. část

Běh je nepřirozenější pohyb, který poskytuje tělu nepřeberné množství pozitivních zdravotních účinků. Co se ale opravdu děje s tělem, když pravidelně běháte? Rozhodně budete mít lepší fyzičku, možná zhubnete a budete se cítit lépe. Běh také prospívá kostem, cévám a srdci, uvolňuje napětí, odbourává stres a zvyšuje množstí energie. Někdo běhá pro zdraví, jiný pro dobrý pocit nebo pro dosažení určitých cílů a překonání sebe sama. Co všechno tedy běhání přináší?

1.      Běhání zlepšuje kardiovaskulární výkonnost

Běhání je vysoce efektivní kardiovaskulární cvičení. Ukázalo se, že je skvělým prostředkem k udržení srdce v dobré kondici. Běhání je aerobní cvičení, které využívá nasycené mastné kyseliny a sacharidy ze stravy pro vynaložení energie při tréninku.

Trénovaný běžec má obvykle nižší klidový puls a zároveň vyšší maximální spotřebu kyslíku. Studie srdce ukázaly, že lidé, kteří pravidelně běhají, mají silnější a více vyvinutou levou srdeční komoru v porovnání s lidmi se sedavým způsobem života. Jejich srdce zvládnou přepumpovat větší objem krve na jeden srdeční stah a to pak tedy pracuje účinněji než srdce méně aktivních lidí.

Běh obecně podporuje zdraví a také chrání proti množství rizikových faktorů infarktu, což je možné vysvětlení, proč je vytrvalostní cvičení obvykle spojeno s nižším výskytem úmrtí způsobených infarktem.

2.      Běhání zlepšuje náladu

Lidé, kteří pravidelně běhávají přiznávají, že běh obecně zlepšuje jejich náladu bez ohledu na to, jak se cítili před ním. Ve skutečnosti někteří lidé používají běh záměrně k tomu, aby si zlepšili náladu, a dokonce je to doporučováno některými terapeuty. Je to způsobené vylučováním hormonů, převážně endorfinů, které působí na běžce a vyvolávají v jeho těle pozitivní pocit – podobně jako je tomu například u morfinu.

Studie publikovaná v časopise Medicína a věda ve sportu a cvičení (Medicine and Science in Sports and Exercise) ukázala, že dokonce i jediný případ nenáročného cvičení, jako je chůze na běžeckém pásu po dobu půl hodiny, může okamžitě zvýšit náladu jedinci trpící závažnou poruchou deprese.

3.      Běhání zpevňuje klouby

Navzdory všeobecnému přesvědčení vědci doposud neprokázali, že by běhání mělo zvyšovat riziko osteoartrózy, a to ani u osob, které běhají na velmi dlouhé vzdálenosti.

Překvapivě některé studie porovnávající chůzi s během ukázaly, že lidé, kteří běželi, měli až o 50 % menší šanci trpět osteoartrózou kolena ve srovnání s těmi, kteří jen chodili. Pokaždé, když při běhu noha přistane na zemi, kosti a chrupavky jsou pod napětím, stejně jako svaly. To způsobuje, že se po odrazu posílí, běhání tedy napomáhá k posílení kostí a chrupavek. Cvičení s nízkým dopadem (low impact), jako je chůze, eliptický trenažer nebo plavání, tuto výhodu neposkytují.

4.      Běhání spaluje kalorie

Pro někoho první důvod, proč začít běhat, pro jiné je spalování kalorií příjemným bonusem. Člověk vážící 55 kilogramů může spálit zhruba 11,4 kalorií za minutu při rychlosti běhu 10 km/h. Množství spálených kalorií je ale ovlivněné nejen váhou běžce (při vyšší tělesné hmotnosti pálíte více kalorií), ale i trénovaností, poměrem svalů a tuku, typem terénu, ve kterém jednotlivec běží, a také samotným tempem nebo počasím.

5.      Běhání napomáhá tréninku nohou

V nohách se nacházejí největší svaly těla.  Při běhu zatěžujete kvadricepsy, hamstringy, lýtka i zadek. Všechny tyto svaly musí pracovat, a i když nemůžete očekávat, že vám stehna narostou do rozměrů jako třeba při dřepování, tak se při běhu posilují. Běh je proto skvělým prostředkem pro posílení všech svalů dolních končetin.

6.      Běhání zpevňuje střed těla

Běh zpevňuje nejen viditelné břišní svaly, ale také svaly, které se nacházejí hlouběji ve středu těla (známé jako „core“). Tyto svaly udržují páteř ve vzpřímené pozici, zlepšují postoj a při běhu napomáhají k efektivnímu přenosu energie mezi rukama a nohama. Při běhu se nejvíc zatěžují šikmé břišní svaly a také spodní část zad. Proto může být běh považován za skvělý prostředek k posílení středu těla a břišního svalstva.

7.      Běhání je skvělé pro komplexní trénink těla

Běhání je také vhodné obecně pro komplexní trénink celého těla, protože namáhá většinu – ne-li všechny – svaly těla, mimo to také zlepšuje náladu a může tak být považováno nejen za tělesné, ale i mentální cvičení. Techniku běhu se dokáže naučit prakticky každý, a proto je běhání vhodné jak pro pokročilé, tak i pro úplné začátečníky. Lidé, kteří pravidelně běhají, bývají zdravější a benefitují ze všech účinků tréninku. Začít běhat je jednoduché – nepotřebujete členství v posilovně, mnoho času ani drahé sportovní pomůcky. Běh se jednoduše vleze do vašeho rozvrhu.

8.      Běhání může být formou meditace

Mnoho lidí využívá běh k přemýšlení a soustředění se sama na sebe – tedy jako určitou formu meditace. Mnohdy lidé při běhu naleznou řešení na otázky a problémy, které je dlouho trápily. Běh také nabízí příležitost se na nějakou dobu oprostit od stresujících aktivit, což je přínosné zejména při řízení deprese.

Nedávné studie ukazují, že meditace pomáhá posílit šedou mozkovou hmotu, bojovat proti depresi a úzkosti a zlepšit soustředění. Proto běh jako meditace pomáhá jednotlivci získat všechny výhody, které přicházejí s meditací.

9.      Běhání může pomoci zhubnout

Existují studie, které ukázaly, že nedostatek aktivity je hlavním faktorem, který přispívá k obezitě a nárůstu hmotnosti. Abychom pochopili, jak běh přispívá ke snížení hmotnosti, je důležité nejprve porozumět vztahu mezi využitím energie v organismu a cvičením.

Tělo vynakládá energii na trávení, udržování tělesných funkcí jako dýchání apod., a v neposlední řadě také při cvičení. Rychlost metabolismu se snižuje, pokud člověk drží dietu a snižuje svůj kalorický příjem. Toto zpomalení metabolismu má za následek to, že se hubnutí může naopak zpomalit až zastavit. Běhání ale naopak dokáže metabolismus zrychlit, proto člověk následně spaluje více kalorií, a tím mu běhání může pomoci zhubnout.

10.  Běhání zlepšuje zdraví kostí a svalů

Dalším hlavním přínosem běhání je budování a udržování silných kostí a svalů. V kombinaci s dostatečným příjmem bílkovin může běh pomoci k nabírání svalové hmoty. Běhání také snižuje svalové ztráty, které jsou důsledkem stárnutí. Kromě toho běh pomáhá udržovat sílu člověka i v pozdním věku.

U mladých lidí běh zvyšuje hustotu kostí a také pomáhá předcházet onemocněním jako je osteoporóza. Ukázalo se, že cvičení s vysokým dopadem (high impact) jako je běh, fotbal a basketbal, podporují větší nárůst hustoty kostí než sporty, jako jsou jízda na kole či plavání.

11.  Běhání pomáhá získat více energie

Pro ty, kteří trpí různými zdravotními problémy (ale i pro zdravé jedince), je běhání skvělým prostředkem pro nabrání více energie. Pravidelné cvičení prováděné po dobu šesti týdnů snižuje pocit únavy i u lidí, kteří trpí únavovým syndromem. Ve skutečnosti se cvičení ukázalo jako ideální prostředek pro boj s únavovým syndromem – prokázalo se mnohem účinnější než např. relaxace, protahování a další pasivní způsoby terapie, které se běžně doporučují.

A nejen to – běhání jako forma cvičení dokáže zvýšit množství energie i u lidí, kteří trpí onemocněními jako jsou rakovina, roztroušená skleróza či HIV/AIDS. I pro ně tedy běh může být vhodným způsobem, jak alespoň částečně zlepšit svůj stav.

Zdroj: https://www.jenreviews.com/health-benefits-of-running/

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *