Mýty o zimním běhání

Běhání v zimě sebou přináší některé zajímavé mýty. Právě na to, zda jde o pravdu či lež se podíváme v tomto článku.

Mýtus č.1: Běhání v zimě spálí víc kalorií

Bohužel i když budete běhat ve sněhu či blátě, nespálíte víc kalorií, než pokud poběžíte v létě či na podzim. Jistě, existují výzkumy, které se opírají o to, že v zimě běháte v těžším oblečení, což může mít vliv na spalování kalorií. Ale těžkým oblečením se zde rozumí vojenské boty a horolezeckém oblečení. Pokud běháte v kvalitním běžeckém oblečení s termoregulačními vlastnostmi, tak to na váze nepoznáte.

Mýtus č.2: V chladnu musíte víckrát na malou, takže můžete být více dehydrovaný

tipPravda nebo lež? První část je pravdivá. Chlad může vytvořit to, co vědci nazývají chladem vyvolanou diurézou /CID/, což znamená, že budete víc čůrat, když se vaše tělo setká se studeným vzduchem nebo vodou. Když se pokožka ochladí, krev se stáhne z horní vrstvy pokožky níž. S více krví v hrudníku, pak srdce říká, že je v těle příliš mnoho tekutin a je nutné se některé z nich zbavit. Cvičení, dokonce i při nízké intenzitě CID zabraňuje.

Přesun krve dovnitř těla také způsobí, že si vaše tělo myslí, že má dostatek tekutin. Při náhradě tekutin, které ztratíte musíte myslet chytře. Dokonce i když jste velmi dobře oblečení, nebudete potřebovat víc vody, než kdyby bylo venku 32°C a vlhkost 80%.

Mýtus č.3: Udržujte hlavu v teple

Možná jste slyšeli tvrzení, že přes hlavu ztratíme 50 – 80% tělesného tepla. Kdyby to byla pravda, můžete si nasadit běžeckou čepici a běhat nazí. Je pravdou, že krevní cévy v hlavě se nemají omezovat, což chlad způsobuje a tím, se přes ně neustále ztrácí teplo. Ovšem vaše hlava představuje pouze 8-9 procent celkového povrchu těla. Takže sečteno a podtrženo – vaše hlava představuje místo s tepelnými ztrátami, které je nutné vzít v potaz, ale není to extrémní.

Mýtus č.4: Rozcvičení by mělo proběhnout uvnitř

běhání v ziměPokud je skutečně velká zima doporučuje se rozcvičit a rozehřát opravdu vevnitř.  Skutečnou zimou je myšleno např. -12°C, kdy je také vhodné po běhu vychladnout vevnitř, zvlášť když jste zpocení a pot v zimě nezamrzne. Při vyšších teplotách se rozcvičte jako obvykle venku.

Mýtus č.5: Když teplota klesne pod nulu potřebujete vždy tři vrstvy oblečení, abyste byli v teple

Neexistuje žádné vždycky. Počet vrstev běžeckého oblečení se liší člověk od člověka. Bez ohledu na to, kolik na sobě máte vrstev. Důležité je, aby byl zajištěn dobrý odvod potu z pokožky až ven, kde se může pot odpařit. Voda velmi dobře přenáší teplo do vzduchu, takže ze stejného důvodu proč chcete být při tréninku v létě mokří, v zimě se tomu snažíte zabránit, protože přicházíte i o teplo.

Věděli jste?

Při teplotě 5°C může být tepelná ztráta v mokrých šatech může být dvojnásobná, oproti tomu, když jste v suchu. To je důvod, proč se doporučujeme, že když vyběhnete mělo by vám být trochu chladno. Přílišné pocení při běhu způsobí, že je vám rychleji zima.

Při testování v laboratoři mají muži i ženy se stejným složením těla přibližně stejný pokles teploty tělesného jádra. V reálném světě, většina žen nemá stejnou stavbu těla jako muži. S větším poměrem povrchu k hmotnosti těla, klesá tělesná teplota žen rychleji.

Pokud víte ještě o nějakém jiném běžeckém mýtu o běhání v zimě, podělte se s námi.

zdroj:http://triathlon.competitor.com

indexChcete dostávat měsíčně přehled o nových článcích a běžeckých novinkách? Přihlašte se k odběru a nic vám neunikne!

2 komentáře

Vložit komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *